Jeugdzorg verzuipt in administratie – lees de ervaringen van Wesley Hekhuizen Prolis, Ambulante gezinsbegeleiding en Trainingshuis

Deze week werd op Skipr een blog gepubliceerd met de titel “Jeugdzorg verzuipt in administratie, dat moet anders“. Sinds de overgang van de AWBZ naar de Wmo (2015) en daarmee de decentralisatie van ondersteuning en begeleiding zijn jeugdzorgaanbieders geconfronteerd met een zwaar toegenomen druk op de bedrijfsvoering.

Lees hier de reactie van Wesley Hekhuizen, Prolis, Ambulante gezinsbegeleiding en Trainingshuis op deze blog;

Op basis van het artikel: ‘Jeugdzorg verzuipt in administratie, dat moet anders’, zou ik als eigenaar van een kleine zorgonderneming een aanvulling willen doen. In de basis ben ik het eens met dat de administratieve last veel is en dat er nu meer dan ooit andersom wordt gedacht, eerst de financiën en dan de zorg. Als kleine organisatie willen wij staan voor eerst de zorg en dan de financiën. Dit brengt risico’s met zich mee, risico’s die je als ondernemer altijd loopt. Echter je wilt deze risico’s zo klein als mogelijk maken en dat betekent nadenken, onderzoeken en keuzes maken in hoe je je organisatie inricht. Ons uitgangspunt is; wij zijn goed in het leveren van zorg, niet in de gemeentelijke administratie. Vele weekenden waren gevuld met daarbij de bekende foutmeldingen ergens in het proces. Vele momenten zuchtend aan de telefoon gehangen wachtend op een antwoord om het daarna opnieuw in te dienen. 

Dat moest beter kunnen! Dat betekende dat wij opzoek gingen naar een softwareleverancier met affiniteit in de zorg, waar we onze rapportages op een veilige en logische manier kunnen opslaan en bovenal die ondersteunend is in onze backoffice proces van de beschikkingen. Na een korte zoektocht zijn we uitgekomen bij mijn MijnZorgdeclaratie.nl als onderdeel van De Heer Software. Zoals de naam al doet vermoeden zijn zij mede ingericht om de backoffice zo lean als mogelijk te maken. We zijn eind 2016 gestart en het was een van de betere keuzes die we dat jaar hebben gemaakt. Wij vullen de uren in, accorderen en de backoffice bij MijnZorgdeclaratie.nl maakt het in orde. Afhankelijk van de gemeentelijke verwerking worden de financiën snel afgehandeld. Het komt niet meer voor dat rekeningen maanden blijven liggen. Het afronden van het boekjaar 2017 was dan ook een eitje in vergelijking met voorgaande jaren.

De afgelopen jaren hebben ook de gemeenten niet stil gezeten en gaan zaken makkelijker dan bij de start 3 jaar geleden, toch blijven de processen met momenten moeizaam. Het team van mijnzorgdeclaratie.nl is zeer goed bereikbaar en denkt graag mee over hoe zij het beste ondersteunend kunnen zijn om het weer wat makkelijker te maken. Dus mijn advies zou zijn laten we met elkaar blijven kijken hoe we de administratieve last zo minimaal als mogelijk kunnen krijgen, maar weet dat er professionele partijen zijn die je een hoop werk uit handen kunnen nemen en ons werk nog leuker maken. 

Was getekend, Wesley Hekhuizen

Prolis, Ambulante gezinsbegeleiding en Trainingshuis

Regio Nijmegen- Arnhem